teisipäev, 31. märts 2015

Ahjusoe leib


Leivateoga seostub inimestele tavaliselt üks suur mökerdamine tainaga, rukkijahu tolmu täis köök ja hunnikute viisi pesemata nõusid. Nii tundus ka mulle seni, kuni esimest korda sain päris ise selle „üüratu“ teoga hakkama. Tegelikult ei ole asi sugugi nii hull. Kui asi käpas, siis ma isegi ütleks, et lihtsam kui õunakoogi küpsetamine, mis kõige peamine- MAITSVAM. Ma olen alati rohkem armastanuud soolaseid küpsetisi kui magusaid.

Juuretise sain ma sugulase käest, kes on ka juba üpris kogenud leivaküpsetaja. Kellel juuretist ei ole, siis saab ka seda ise valmistada. Kuna ma ise ei ole valmistanud, siis õpetuse leiate Toidutare lehelt

Leiva küpsetamise retsepte leiab interneti avarustest väga palju, aga mina olen endale just kõige sobilikumaks selle variandi leidnud. Läbi küpsetamise kogemuse kujuneb igal inimesel oma käekäik välja.

Antud kogusest saab 2 pätsi leiba.


Juuretise „mulksuma“ panek leivateoks ehk siis leivateo II etapp.

Vaja läheb:

Eelmisest leivateost järgi jäänud juuretis
1l sooja vett
Rukkijahu ( Mul kulub tavaliselt umbes 2 kg koos III etapiga)

  1. Võta eelmisest leivateost järgi jäänud juuretis ning kalla see kaussi, kus sul on mõnus tainast sõtkuda.
  2. Kalla hulka 1l leiget vett ning segaajuurde rukkijahu seni kuni tainas on 20% hapukoore paksune.
  3. Jäta 10-12h sooja kohta seisma (pane peale käterätik või toidukile). Eelmisel õhtul popsuma pandud tainas on valmis küpsetamiseks järgmise päeva hommikuks.


Õigest käärinud tainale ilmub peale mulksuv/vahutav kiht. Äärtesse jäänu taina serv näitab, et tainas on ilustiprotsessi ajal edasi tagasi käinud.


Järgmine päev ehk III etapp:

Tainas:

3,5 tl soola (kuhjata)
200 ml suhkurt
Soovi korral erinevaid seemneid
Rukkijahu

  1. Võta järgmise leivateo tarvis ~ 200ml uut juuretist ja pane see nt. supipurki (Tee purgi kaas pealt auguliseks, et juuretis saaks külmkapis seistes õhku. Nii säilib see paremini. )
  2. Lisa järelejäänud tainale soovitud hulk erinevaid seemneid (mina lisan tavaliselt ~300gr), 3,5 tl soola ja 200 ml suhkurt (peale esimese leiva valmistamist saad järgmisel teol juba koguseid oma maitse järgi korrigeerida vastavalt sellele, kas tahad soolasemat või magusamat).
  3. Nüüd lisa rukkijahu seni, kuni tainas hakkab kergelt käte küljest lahti lööma. Kui näpuga tainasse tehes auk kohe kinni ei valgu, siis on paraja paksusega.
  4. Pane tainas vormidesse, jättes ääred 1-2cm ulatuses vabaks (kerkimisruum). Silu tainas märja käega pealt ühtlaseks.
  5. Tee tainasse näpuga augud kuni vormi põhjani ja pane kerkima 4-5 tunniks (kui augud on enamvähem kinni kerkinud on paras aeg ahju pista). KIIRKERGITAMINE: 1-1,5h ahjus 50 kraadi juures.
  6. Soojenda ahi 230 kraadini ja küpseta 15-20 min.  Seejärel keera temperatuur 160 kraadini ja küpseta 30-40 min.
  7. Aegajalt võid leiba pealt veega niisutada, et koorik liiga kõvaks ei läheks.
  8. Kui leib tundub pealt liiga küps, pane peale foolium ja küpseta edasi.











Serveeri koos soolase võiga (Keiju või Delma). PS! Ära koonerda, üks korralik kuhi võid annab soojale leivale imelise maitse. 


NB!
1.      Enne serveerimist lasta jahtuda. Muidu jääb leib nätse kui kohe nuga sisse lüüa. Soovitatav lõigata sakilise noaga.
2.      Et leib jääks õhuline, valmista pigem vedelama poolsem tainas kui liialt paks. See aga eeldab ka korralikku mahajahutamist, sest kui sooja leiba kohe lõigata, väljub sealt soe õhk, mis hoiab leiva kohevana ning tulemuseks võib jääda nätske leib. Mina tavaliselt õhtul küpsetan ja jätan ööseks jahtuma.
3.      Osa inimesi viskab ka taina hulka peotäis nisujahu, et leib jääks kohevam.
4.      Liiga kaua valminud juuretis võib jääda liialt hapu, seetõttu mitte ületada 10-12h. Hapukas maitse võib ka tulla sellest, et juuretise hakkama panemisel on tainas jäetud liiga vedel. Samuti võib tekkida ka vastupidine efekt- jätad liiga paksu, võib üldse hapukas maitse kaduda.
5.      Poes on saadaval erinevaid rukkijahusid. Siiani on mulle meeldinud kõige rohkem Tartu Miili rukkijahu. Olen proovinud ka rukkiroovjahu, kuid mulle tundus, et sellega jääb liiga hapukas. Väga hea pidavat ka olema Eesti ÖKO rukkijahu, kui hind on ka palju krõbedam (1kg pakk on umbes 1.5 euri minu andmetel).


Kõik tuleb läbi KOGEMUSE. Sain mina hakkama, saad ka SINA!
JÄTKU LEIBA !
EDU J




0 10:

Postita kommentaar

Kommentaarid, soovitused ja soovid on teretulnud!
...........................................................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................................................

© Liz&Kätlin, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena